Home Office - Jak na práci z domova


Home Office - Jak na práci z domova

Společnosti po celém světě v posledních týdnech zavádějí tak zvané home office – práci z domova. Ať už jste nováček, nebo tuto možnost už dlouho využíváte, v tomto článku naleznete přehled našich doporučení pro udržení produktivity i v domácím prostředí.

Dá se očekávat, že práce na home office se na dlouhou dobu stane normální pro mnoho z nás. Tak se na to pojďme připravit a dodržujme pár zásad, aby se nám pracovalo dobře.


Pár vět na úvod
Někteří zaměstnanci práci z domova zatím neznají a může se tak stát, že bez správného vedení budou neproduktivní/neefektivní. Existují, ale způsoby, jak dosáhnout minimálně stejných, nebo i lepších výsledků, než v práci. Zásadní je nenechat se rušit, vytvořit si příjemný pracovní prostor a zcela zásadní je zůstat v denním kontaktu se svým nadřízeným a s týmem. Od nadřízeného pak musejí jít naprosto přesné pokyny co od Vás očekává – přesné zadání pracovních úkolů. Je také velmi důležité, aby Vám zaměstnavatel vytvořil nejlepší prostředí/dal Vám nástroje, které Vás budou podporovat a pomáhat Vám ve výměně znalostí, informací a hlavně umožní vzájemnou komunikaci / videokomunikaci. Toto všechno perfektně splňují Microsoft Office 365. Jednotlivé licence začínají už na 105 Kč za zaměstnance za měsíc a obsahují všechny online nástroje, které jsou pro práci na home office potřeba.

Většinou se v práci denně pohybujete v blízkosti svého nadřízeného a komunikace je tak snadná a připadá Vám naprosto přirozená. Jakmile pak přejdete na práci z domova, tak je výpadek komunikace velice pravděpodobný. Zvláště, pokud Vaši nadřízení nejsou zvyklí na práci a řízení lidí na dálku. Vaše společnost pak nemusí mít připravenou sadu nástrojů pro zaměstnance na home office, jako je například Microsoft Teams, Sharepoint, Planner. To však lze celkem rychle a snadno napravit.

Práce, práce, home office
Základní je nastavit si plán práce ze dne na den a také denně si s nadřízeným/s kolegy zavolat alespoň na deset minut. Na toto nadřízení dost často zapomínají, ale pro udržení efektivity je dobré to dodržovat. Může se Vám stát, že bez správného vedení a komunikace se budete cítit izolovaně a osamoceně. Tato izolovanost může vést k tomu, že budete méně motivovaní a produktivní. Denně tak komunikujte s týmem a nadřízeným, nic důležitého neodkládejte a co nejvíce toho řešte skrze videohovory. Zásadní je, abyste považovali práci z domova za skutečnou práci. Nejste na dovolené ani na prázdninách, musíte vykonávat své běžné i mimořádné pracovní úkoly, jen v domácím prostředí.


Jak se připravit doma
To, že můžete sedět u počítače od rána v pyžamu na gauči u televize není vhodná cesta. Dodržujte ranní rutinu – osprchujte se, oblékněte se, nasnídejte se a přesuňte se k nějakému pracovnímu místu, které máte doma vytvořené. Pokud nemáte domácí kancelář – zkuste pracovat od prázdného jídelního stolu a vytvořit si prostředí na práci co nejvhodnější. Lidé, kteří pak mají doma například velký externím monitor, bezdrátovou myš a klávesnici mají velkou výhodu a mohou být velice efektivní. Díky tomu, že jste doma a ne ve velkém open-office také můžete pravidelně větrat a vůbec si celé své pracovní prostředí naladit podle sebe. Tak toho využijte!

Vše by se dalo shrnout do pár bodů:
– Vytvoření vhodného pracovního prostředí – toto nepodceňujte
– Dodržování ranní rutiny
– Plánování práce ze dne na den
– Využívání nástrojů pro usnadnění práce na home office – Microsoft Office 365 / Teams…
– Komunikace, komunikace, komunikace – s nadřízeným, s týmem, s přáteli z práce
– Zařazení odpočinku a protažení se – lehký strečink dělá zázraky